Mi segít a vezetésben?
A kávé és az energiaital mellett a csoki, és a jó társaság, persze. Meg a jó navigáció. Más nem is kell. Talán.
A külső nem minden
Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai autósok még nem tartják lényegesnek, hogy anyagi áldozatokat hozzanak a biztonságos vezetés oltárán. Amit fontosnak tartanak, az az autó ára, külseje, és a fenntartási költségei.
Szerencsére a gyártók az alapmodellek tartozékai közé már eleve berakják a légzsákot és az ABS-t is, így ezeken nehezen tudnak spórolni az autótulajdonosok. Vagy mégsem?
Van különbség
Nem mindegy, milyen az a légzsák, és mennyi van belőle! Csak a sofőr oldalán van? Ilyen már már a múlt század közepétől létezik!
És mi lesz az utasokkal egy nagyerejű ütközés esetén? Mi történik a test többi részével?
Ezekre a kérdésekre jelentek meg válaszul a továbbfejlesztett légzsákok, melyek akár teljesen képesek “puha párnaként” körülölelni az utastérben lévőket, és maximálisan megvédeni őket az ütközés okozta mechanikai sérülésektől. Ha valaki nagyon körültekintő, még a gyalogosok védelmére kifejlesztett légzsákot is kérhet a gépkocsijába, mely kifejezetten a potenciálisan elütött személy testi épségét védi.
Bár a légzsákok egyszerhasználatosak, megéri rájuk áldozni.
Igen, az ABS is régi vicc
Az igazán fejlett ABS sem olcsó mulatság, de hozzátartozik az igazsághoz, hogy nem újkeletű dolog: már 1936 óta tökéletesítik az ABS-rendszereket. Tény, igazán megbízhatóan csak az 1970-es évek óta működnek.
Nem mindegy, milyen rendszerű ABS van az autóba építve. Ha a biztonságra törekszünk, akkor feltétlen a 4 kerékre ható 4 csatornás rendszerű blokkolásgátlót érdemes preferálni, mivel ez képes a leghatékonyabban megakadályozni, hogy irányíthatatlanná váljon a személygépkocsi, és extrém hosszúvá váljon a fékút.
Mivel ezek az eszközök nem járulnak hozzá látványosan a vezetéshez, így sokan csak legyintenek rájuk.
Pedig még sok kütyü van
Az ideális, könnyen és biztonságosan vezethető autóba viszont a következők is bekerülnének még:
- automata váltó
- sebességtartó automatika
- radaros fékasszisztencia
- jármű stabilitását biztosító ESP, mely nem hagyja, hogy egy hirtelen kormánymozdulat miatt kisodródjunk az útról
- parkolóradar, ami a mostanság divatos SUV-ok idejében még inkább aktuális
- fáradtságot figyelő rendszer, ami elsősorban a kormány mozgásából következteti ki, mennyire éber a vezető, és szünetre figyelmeztet, ha kell
- holttérfigyelő rendszer, mely a ráfutásos balesetek megelőzésében bizonyul hasznosnak.
A fent felsorolt eszközök mind életmentők lehetnek. Akármilyen nagy is a vezetési rutinja egy autótulajdonosnak, mindig számítania kell rá, hogy baleset érheti - ha más nem, hát egy másik sofőr hibájából.
Ne akarjon a saját tapasztalatából tanulni - igyekezzen megelőzni minden balesetet és káreseményt!
Ha úgy érzi, nem csak önmagát és utasait szeretné biztonságban tudni, de az autóját is, kössön rá CASCO-t!
Frissítés dátuma: 2021.12.01.