Ne higgyen a szemének!
Mi lehet intő jel egy használt autónál?
Minden szakember tudja, hogy igazán az számít, hogy milyen terhelésnek volt kitéve a gépjármű, illetve milyen rendszerességgel tartották karban.
Keveset mutat a km-óra
Egy átlagos autó 20-30 ezer km-t megy egy évben. Ha ennél kevesebbet mutat a km-óra, és kiderül, hogy valós az adat, szinte biztos, hogy városon belüli ingázáshoz használták a gépjárművet. Ez azért adhat aggodalomra okot, mert károsítja a motort, ha nem tud normálisan bemelegedni. Ha nem elég meleg a motor, a kondenzvíz rozsdásodást és olajhígulást okozhat - márpedig rövid 10 perces utakon nem tud kellően bemelegedni, csak hosszabb utak megtételekor.
A gyakori indulás és leállás ráadásul extrém módon koptatja a mozgó alkatrészeket, így - ha ilyen autó mellett döntünk - számítsunk rá, hogy a gépkocsi teljesítménye elmaradhat az elvárttól.
Sokat mutat a km-óra
A másik véglet, ha döbbenetesen sok km van egy viszonylag új autóban - ez ritkább eset, és annak lehet a jele, hogy kifejezetten hosszú utakra használták. Mivel nagy távok megtételekor kevésbé kopnak a mozgó alkatrészek, nagy eséllyel jól járunk egy ilyen autóval - főleg, ha kiderül, hogy rendszeresen szervizelték is.
A km-óra hazudik
Annyira beleivódott a köztudatba a km-óra állás figyelése, hogy még az extrém hihetetlen adatot mutató autót is hamarabb megveszik, mint azt, ami teljesen korrekt állapotban és normál km-állással várja következő gazdáját.
Mivel az átlag vásárló csak a gépjármű árát és a km-óra állását veszi figyelembe, gyakori bűncselekmény a km-óra visszatekerése. Sokszor maga a használt autó kereskedő sem tud arról, hogy át lett esetleg állítva a gépjármű órája, így igen nehéz megtalálni az elkövetőt - hiába vár akár egy év szabadságvesztés is rá.
Hogy vásároljunk használt autót?
Ha körültekintően szeretnénk eljárni használt autó vásárlásakor, érdemes ismerőstől vásárolni, vagy legalább nem import autót. A magyar rendszámú autókat 2019 óta gyerekjáték leellenőrizni, mint ahogy azt előző cikkünkben is írtuk.
Ami meglepő, hogy a nem luxus kategóriába tartozó járműveknek a km-állását általában pár éves korukban manipulálják, míg a luxus gépkocsiknál ez idősebb korban jellemző - főként a BMW-k esetében tipikus probléma ez.
Import járműveknél nehezebb
Az import járműveknél már kicsit nehezebb utánajárni a gépjármű előéletének, mert az alvázszámra van szükség hozzá, illetve nem feltétlen ingyenes az ellenőrzés.
Azonban ha kicsit is felelős döntést szeretnénk hozni, mindenképp nézzünk utána a tökéletesnek tűnő autónak! Nagyon gyorsan kiderülhet, hogy már nem is olyan keveset futott, vagy számos balesetnek volt szereplője.
Ha jót akarunk magunknak, feltétlen kérjük ki megbízható szerelő segítségét is. Egy szakember hamarabb észreveszi a beavatkozás jeleit, mint egy gyakorlatlan szem.
Ha nem tudunk hozzájutni viszonylag könnyen a következő adatokhoz, joggal kezdhetünk aggódni:
- szerviztörténet
- kártörténet
- futott kilométer
- korábbi tulajdonosok száma
Pénztár után ne reklamáljunk
Mint az élet legtöbb területén, a használt autóknál is igaz, hogy nem sok esély van reklamálni fizetés után. Pereskedni lehet, de szinte biztos, hogy felesleges.
Kifizetődőbb inkább óvatosnak lenni - főleg a dízelautóknál, hiszen a statisztikák szerint 75%-uk manipulált valamilyen szinten.
A benzineseknek csak 25%-a esik ebbe a kategóriába, míg az elektromos és a hibrid kocsiknak elenyésző, 1%-nál is kisebb része. Utóbbi érthető, hiszen még nem olyan régóta vannak a piacon, és kevesebb is van belőlük.
Mindig legyen gyanús, ha túlságosan sérülésmentes több, jól látható eleme is az autónak - ezeket már szinte biztos, hogy cserélték, és akár egy komoly baleset nyomait is elfedhetik!
Sose tegye kockára az életét egy szép, de kétes előéletű autóval! És mindig gondoskodjon újonnan szerzett autójáról - kössön rá CASCO-t!
Frissítés dátuma: 2021.12.14.