A hólánc és alternatívái

Bár még ezen a télen nem volt markáns havazás az ország teljes területén, azért a lakosság nagy része már megtapasztalhatta, milyen izgalmas az úton csúszkálni. Igaz, ez a csúszkálás tök buli még gyerekfejjel, de felnőttként már általában igyekszünk elkerülni - főleg, ha kedves a saját, és az autónk élete.

Mit használjunk, ha jeges, havas az út?

A hólánc kézenfekvő megoldásnak kínálkozik, hiszen hólánc már évtizedekkel ezelőtt is létezett, így benne van a köztudatban. Azonban olyan sokféle hólánc létezik, hogy komolyan zavarba jöhetünk, hogy vajon milyen hóláncot is szerezzünk be?

A hólánc és alternatívái

Milyen a jó hólánc?

Sokak szerint már a pár ezer forintos is pont megfelelő, csak a rendőr nem büntessen meg.

Ez rendben is van addig, amíg nincs igazán szükségünk a hóláncra, illetve csak maximum 5 km-es utakra akarjuk használni- azaz, ha csupán “dísznek” kell, mert úgysem indulunk el ítéletidőben, akkor tényleg nem érdemes sok pénzt beleinvesztálnunk a történetbe.

Ha viszont gyakran járunk hegyes-dombos környéken, vagy mondjuk síelni, mindjárt más a helyzet!

Egy gyenge minőségű, olcsó hólánc nem csak az életünket teszi kockára, de az autónkban is sérülést idézhet elő.

Egyenetlen terepre

Ha egyenetlen terepen való haladáshoz választunk hóláncot, tökéletes választásnak bizonyul az oldalvezetés nélküli hólánc is. Ezt a fajta hóláncot azonban csak igazi terepjáróra szereljük fel - nem alkalmas a most divatos SUV-okhoz.

Egyenletes terepre

Személyautóra már olyat vegyünk, aminek van hosszirányú vezetése is (létramintás, vagy rombuszmintás), hogy könnyen vezethető maradjon az autó. 

Hólánc felrakása

Kizárólag a gumiabroncs méretének megfelelő hóláncot akarjunk felrakni, mert a hólánc tökéletesen kell illeszkedjen! Továbbá sose használjunk sérült hóláncot, mivel az megváltoztatja a gépjármű dinamikáját, és balesetet szenvedhetünk.

A klasszikus hólánc felrakásához mozgatni kell a kereket, ami magas hóban elakadva nem mindig könnyű feladat. Ilyen szituációban könnyebben boldogulhatunk a sodrony-hólánccal, aminek a felrakásához nem kell elforgatni a kereket. Szűk kerékdob esetén szerencsésebb választás, mint a hagyományos hólánc.

Nem csak a vezetést kell gyakorolni havas-jeges terepen, de magának a hóláncnak a felrakását is. Nagyon lényeges, hogy ne akkor használjunk először hóláncot, amikor szükség van rá, hanem amikor van lehetőségünk kicsit bénázni. Merthogy nem csak nem ugyanolyan érzés hólánccal vezetni, mint nélküle, hanem gyakorolni is kell a felrakást, hogy ráérezzen az ember - talán nem véletlen, hogy több helyen külön tanfolyamokat is szerveznek a téli vezetés elsajátítására.

Szerencsére ahol gyakori a jeges útszakasz, ott általában van kifejezetten hólánc felrakására kialakított pihenő - itt a kevésbé gyakorlottak is elszöszölhetnek a hólánccal... ne menjünk el mellette, hanem az első adandó alkalommal rakjuk fel a hóláncot, nehogy megbánjuk…

Ha nem akarunk kiszúrni magunkkal, egy jóminőségű fogót is magunknál tartunk, hogy könnyebb legyen a fel- és leszerelés. Plusz a fagyási sérülések elkerülése érdekében jól jöhet egy pár vastag kesztyű is.

Ha takarított útszakaszra érünk, vegyük le a hóláncot, mert ha nem havas-jeges terepen használjuk, azt nem szereti. De a számára ideális havas-jeges környezetben is csak 50 km/h-val szabad vele menni, hogy biztonságosan tudjunk vezetni.

A drágábbal egyszerűbb a dolgunk

Az új generációs hóláncoknak már van egy adaptere, amit előzetesen a kerékcsavarra szereltek - ennek segítségével pillanatok alatt felrakható szükség esetén a hólánc. Ennél az eszköznél a hókengyelhez hasonló karok tartják a láncot. A többsoros lánc induláskor magától a helyére kerül.

Mivel rendkívül könnyen és gyorsan használható nagy hatásfokkal, ez tükröződik az árában is: míg egy gagyi hólánc akár 3-4 ezer forintból megúszható, addig egy ilyen mindenttudó hólánc akár százezer forintba is kerülhet.

Lényeges:

  • Erős emelkedőkhöz kizárólag kiemelkedő minőségű hóláncot használjunk!
  • Minden meghajtott kerékre rakjunk hóláncot, vagy azt helyettesítő eszközt!
  • Minden használat után meg kell tisztítani és meg kell szárítani a hóláncokat!
  • Vegyük mindig figyelembe az adott ország szabályozását! 

Van élet a hóláncon túl

Manapság már többféle termék áll az autóvezetők rendelkezésére, nem csak a hólánc.

Hólánc-spray, a rapid segítség

Ha valaki nem szereti folyton magával cipelni a hóláncot, vagy csak nem tudja egyedül felrakni, annak gyors segítségként mindig legyen a kesztyűtartójában hólánc-spray. Igaz, nem ér fel az igazi hólánccal, de arra elegendőnek bizonyul, hogy egyben hazaérjünk.

A gumiabroncsra való fújás után várni kell 3-5 percet, hogy a tapadást elősegítő anyag biztos rögzüljön az abroncs felületén! Nem pótolja a hóláncot, viszont a cipőnk talpára is mehet belőle, így nem csak az autó nem fog csúszkálni, hanem mi sem.

Hózokni

Jeges utakra kiváló még a hózokni is, amit - mint a neve is mutatja - egyszerűen csak fel kell húzni a kerékre, és már mehetünk is! Bár strapabíró, speciális textilből készült, ne várjunk csodát tőle. Nem véletlen, hogy a rendőr sem fogadja el hólánc helyett.

Amint takarított útszakaszra érünk vele, vegyük le, mert különben gyorsan szét fog menni a hózokni (mint ahogy a mi zoknink is szétfoszlana). Alkalmazható ASR, ESP, ABS rendszerrel bíró gépkocsikon is.

Hópaplan

A hópaplan már kicsit komolyabb felszerelés, hiszen ennek van kifeszítő része is, és jó eséllyel dróthuzalokkal átszőtt a speciális textil, ami azt jelenti, hogy jeges úton is jól tapad.

 Ugyanaz érvényes erre is: nem helyettesíti a hóláncot, és emiatt a rendőr sem fogja elfogadni.

Mindig vegyük le az autóról, ha nem használjuk a gépjárművet, nehogy álló helyzetben lejegesedjen.

A hózokni és a hópaplan mosható, így maximális szinten lehet tartani a textil tapadási képességét.

Hókarom

A hókarom is könnyen rögzíthető - kifejezetten akkor nagy segítség, ha síkos úton akad el a kerék - a karom segítségével könnyebben továbblendül a jármű. Ez is könnyen felszerelhető, és nem is drága, viszont nem állandó használatra ajánlott, csupán arra az esetre, ha elakadt a gépjármű. Nem véletlen, hogy indulássegítő hókaromnak is hívják.

Hókengyel

A hókengyel első pillantásra hasonlít a kerékbilincsre. Ez is alapvetően elindulássegítő eszköz, nem folyamatos használatra van kitalálva. Általában négy acélrúdból áll, amit egy rugó segítségével lehet felrakni.

...van, amit sajnos a hólánc sem tud kivédeni. Készüljön fel minden helyzetre - kössön CASCO-t!

Frissítés dátuma: 2021.12.15.