Adathalászok hálójában

Egyre gyakoribbak az adathalász támadások. Még ha nem is érdekli az embert, akkor is feltűnhet, milyen gyakran kap a bankjától figyelmeztetést az utóbbi pár évben.

A gond elsősorban nem az, hogy ilyen üzeneteket kap az ember, hanem ha bedől azoknak a figyelmeztető e-maileknek és sms-eknek, amik valójában nem a bankjától származnak. 

Adathalászok hálójábanNem csak a bank felelős

Tudnia kell, hogy a pénzügyi intézményeket rendszeresen érik hacker-támadások, amiket rendre vissza is vernek az ügyfelek adatainak védelmében. Viszont nekünk sem kicsi a felelősségünk! Nem csak követnünk kell a híreket, de résen kell lennünk, hogy a - sokszor teljesen egyértelmű - csalásoknak ne dőljünk be.

Természetesen nem csak ál-bankoktól származhat az üzenetek; a kormány, vagy akár a csomagszállító nevében is küldhetik őket.

De az online társkereső alkalmazások és weboldalak felhasználói sincsenek biztonságban! Az üzenet általában egy linket tartalmaz, amire jó, ha nem kattintunk rá.

A link megnyitása után ugyanis nagy az esély rá, hogy a telefonunk/számítógépünk vírussal fertőződik meg, és a vírus ellopja az adatainakat. Vagy -ha nem azonnal lopja el az adatainkat egy vírus -  a link egy olyan oldalra vezet, ami több, mint részletesen kéri minden adatunkat.

Mi az, ami gyanús lehet?

Mondhatnánk, hogy az a gyanús, ami nem gyanús - és van, hogy ez igaz is. Azonban a legtöbb esetben igenis vannak intő jelek:

  • Apróbb dizájn elemek nem stimmelnek a fogadóoldalon.
  • Ha minden ugyanúgy néz is ki, más az URL.
  • Nem működik minden menüpont.
  • Ha csak egyetlen funkció nem működik (és nem ugrik fel üzenet, hogy karbantartás miatt jelenleg nem működik az adott funkció ettől-eddig), már gyanúsnak kell lennie az oldalnak.
  • Nem jó az e-mail cím.

Rafináltabb adathalász oldal az, amibe nemrég futottak bele a rendőrök: az ál-bank oldalán is szerepelt a felhívás az adathalászat megelőzésére! Mivel ehhez a valódi bank linkjét használták, ez a körülmény még akár el is altathatja a legéberebb felhasználó figyelmét is.

Kevésbé kifinomult csalás: a telefonos adathalászat

Bár könnyebben beazonosítható, de továbbra is virágzó csalásfajta a telefonos adathalászat, amikor azzal keresik fel az "ügyfelet", hogy megtámadták a számláját, és utaljon egy másik, "biztonságos" számlára pénzt. Szinte mindig kiemelik, hogy szükséges a hozzájárulásunk (naná, hiszen csak mi tudunk utalni) és jóváhagyásunk a mentőakcióhoz.

Ebben az esetben általában egy új program letöltésére buzdítják az embert, ami szinte biztos, hogy egy távoli asztali elérést biztosító alkalmazás - annak érdekében, hogy megtudják, mik az adataink és a jelszavunk.

Tudatosítsuk magunkban, hogy a bank sosem kér tőlünk személyes adatokat sem telefonon, sem e-mailen keresztül.

Egyre több a károsult

Egyelőre ugyan a betörések és az autólopások vezetik a szándékosan okozott károk listáját, de az adathalászat egyre nagyobb szeletet követel magának a tortából...

Az adathalászattal és az azonosítók lopásával elkövetett visszaélések száma 78,8%-kal nőtt egy év alatt; az okozott kár pedig megtízszereződött: több, mint 120 millió Ft volt.

Vigyázzon adataira! 

A spontánabb adatlopástól védje telefonját ujjlenyomat leolvasás zárral!

Mivel egy okostelefon kijelzője nem olyan nagy, könnyebben elsiklik a figyelem az apróbb eltéréseken. Ha egy mód van rá, ne rohanvást intézze hivatalos ügyeit, hanem otthona nyugalmában, egy nagyobb képernyő előtt, ahol akár egy kisebb dizájneltérés is azonnal szemet szúró tud lenni.

Ha bizonytalan, hívja fel telefonon a hivatalos ügyfélszolgálatot, és kérjen tájékoztatást!

Amennyiben bebizonyosodik, hogy csalás célpontjává vált, jelentse a rendőrségen!

Forrás: penzcentrum.hu

Frissítés dátuma: 2022.02.17.