A legfontosabb tények és tévhitek az akkumulátorról
Szerencsére a mai modern járműveket már pár mozdulattal életre lehet kelteni, csupán egy gombnyomással, vagy egy kulcs elfordításával.
Azonban az akkumulátor továbbra is életbevágóan fontos szerepet játszik a motor beindításakor.
Összegyűjtöttünk pár városi legendát - és azok cáfolatait - az autó akkumulátorokról.
Az akkumulátor élete és halála
Nagyjából 6 évet bír egy akksi, de persze sok múlik a terhelésén. Ha valaki mindig töltőn hagyja a telefonját, és sosem kapcsolja le a világítást, ne csodálkozzon, ha az autója akkumulátora rövid életű lesz. Ugyanis minél gyakrabban töltik, annál kevesebb ideig bírja.
Miről lehet felismerni egy halódó akksit?
A lassan beinduló motor már önmagában is jelzi egy tapasztalt sofőr számára, hogy gyenge az akkumulátor, de ha ez nem lenne elég, a műszerfalon villogó kis jelzőlámpa biztos tudomásunkra hozza a szomorú tényt - nem beszélve az egyéb elektronika spontán leállásairól, amik szintén intő jelnek számítanak.
Fontos, hogy mindig vigyük el speciális gyűjtőbe a már használhatatlanná vált akkumulátort, hiszen veszélyes hulladék - szakszerű kezelés nélkül a benne lévő vegyszerek erősen szennyezik az ivóvizet és a termőföldet.
Időjárási viszonyok
A legtöbb akksiban folyadék van, ami érzékeny a hőingadozásokra.
Azért, hogy ez a folyadék újra folyékony legyen, és megfelelően továbbítani tudja az elektromosságot, érdemes akkumulátor melegítőt használni extrém hideg időben - enélkül elég nehéz lesz beindítani a motort, mert egyszerűen nem lesz elég ereje a beinduláshoz. Ugyanis hiába vettünk egy olyan akkumulátort, mely nagyobb áramerősséget tud produkálni, mert a mostani autók központi számítógépe nem engedélyez magasabb amper számot, így ugyanúgy nem indul az autónk hideg időben.
Kényeztessük autónkat szintetikus motorolajjal!
Ha nagy melegben büdös záptojás szagot áraszt az autónk, jobb, ha tudjuk, a motorolaj égett szagát érezzük.
Ha elhasználódott a motorolaj, érdemes minél hamarabb kicserélni, hogy a mozgó alkatrészek könnyen mozogjanak egymáson, és ne kelljen a motor beindításakor erőlködnie az akkumulátornak.
Azonban nem mindegy, milyen motorolajjal pótoljuk ki a hiányt.
Először is, az autó típusától függ, hogy melyik a megfelelő motorolaj.
Másodszor, érdemes figyelembe venni, hogy mi a cél. Ha csak rövid távon akarunk spórolni, jó az ásványi olaj is. Ha viszont azt szeretnénk, hogy sokáig jól működjön a motor, akkor a szintetikus olajokat érdemes előtérbe helyezni. Mivel alacsony a viszkozitásuk, könnyebben indul be velük a motor még hideg időben is, tehát nem erőltetjük meg az akkumulátort - így ritkábban kell tölteni, azaz hosszabb életű lesz.
A klasszikus bikázás
...avagy hogy indítsuk be egy másik autóról a mi autónkat könnyen és gyorsan.
Bár alapvetően nagyon hasonlóan folyik a menete minden autónál, azért - mielőtt első ízben hozzáfognánk - érdemes elolvasni a saját autónk leírását.
Az biztos, hogy szükségünk lesz
- bikakábelre (más néven indítókábelre),
- egy pár háztartási gumikesztyűre,
- biztonsági szemüvegre
- egy másik autóra (aminek tele az akksija, és az akkumulátorának a feszültsége megegyezik a mi autónk akkumulátoráéval)
Elvileg nem bonyolult folyamat a bikázás, de mindenképp érdemes az alábbi lépések sorrendjét betartani:
- Olyan közel kell leparkolni a másik autó mellett, hogy elérje biztonsággal a másik autó akksiját.
- Ellenőrizni kell, hogy mindkét autó nyugalmi állapotban van.
- A jó akksis autót le kell állítani.
- Mindkét autón le kell állítani minden elektronikát.
- Nyissuk fel a motorháztetőket, vegyük fel a kesztyűt és a szemüveget (sose hajoljunk az akkumulátor fölé!).
- A bikakábel piros, pozitív (+) csíptetős végét csatlakoztassuk a döglött akksi piros, pozitív sarujához.
- Ugyanennek a kábelnek a másik végét kössük a másik autó akkumulátorának pozitív (+) sarujához.
- A negatív (-), fekete kábelcsipeszt helyezzük a segítő akkumulátor negatív (-) pólusára.
- A negatív (-) bikázókábel másik végét vagy a lemerült autó akksijának negatív (-) pólusára, vagy a motorblokk egy nem festett részéhez kell csatlakoztatni; esetleg egy úgynevezett testpontra, amelynek pontos helyét megtaláljuk az autó kézikönyvében. (Ez adja a földelést, és megakadályozza a szikrázást.) A kábelnek távol kell lennie az akkumulátortól, a karburátortól, a ventillátorlapátoktól, a szíjaktól, és mindkét autó motorjának mozgó alkatrészeitől.
- Miután leellenőriztük, hogy semmi sem fogja a kábeleket tönkretenni, indítsuk be a jó akkumulátoros autó motorját, és járassuk a motort nagyjából 2000-2500-as fordulatszámon 5-10 percig - körülbelül ennyi idő kell ahhoz, hogy eléggé feltöltődjön annyira a mi autónk akksija, hogy be lehessen indítani a motort.
- A kábelek levételének helyes sorrendje is fontos: először a fekete (-) csipeszt kell levenni a feltöltött autó motorblokkjáról, majd a segítő akkumulátorról. Végül pedig a pirosat (+) előbb a feltöltött akksiról, majd a segítőről. Ügyeljünk arra, hogy a kábelvégek ne érintkezzenek fém alkatrésszel!
- Indítsuk be a lemerült akkumulátorú autót, és járassuk alapjáraton a motort legalább 20 percig, vagy menjünk vele bő 6 km-t, hogy újratöltődhessen az akksi.
- Ha mégsem jártunk sikerrel, ismételjük meg újra az egész műveletet.
Jó észben tartani, hogy minden alkalommal, amikor hagyjuk teljesen lemerülni autónk akkumulátorát, megrövidítjük az élettartamát. Ráadásul csökkenti az üzemanyag felhasználás hatékonyságát az, hogy a generátornak többletmunka újratölteni a lemerült akkumulátort.
Nem mindig az akkumulátor a hibás, ha nem indul az autó
Hasonló tüneteket észlelhetünk az alábbi esetekben is:
- Ha a slusszkulcs elfordításakor csak egy kattanást hallunk, lehet, hogy nem működik az önindító.
- Ha a generátorral van probléma, az akkumulátor nem töltődik az autó működése közben.
- Ha eldugultak az üzemanyag injektorok.
- Ha tönkrementek a gyertyák.
- Ha elkorrodálódtak az akkumulátor kivezetései (ha megdörzsöljük őket drótkefével, könnyedén el tudjuk távolítani a korróziót).
Mivel egyre népszerűbbek a teljesen elektromos gépjárművek, jó eséllyel az Ön következő autója is ilyen lesz. De addig is tartsa észben a fenti tanácsokat, és vigyázzon hagyományos, belső égésű motorral ellátott gépjárművére, hogy ne kelljen az indítókábellel bajlódnia!
Ha bővíteni szeretné ismereteit a vezetéssel kapcsolatban, nézzen körül az „Autós tippek” rovatban, ahol további hasznos cikkeket találhat az autó vezetés témakörében!
Frissítés dátuma: 2021.10.26.