Elektromos autó vs. belsőégésű motoros autó
Az elektromos autók gondolata egyáltalán nem új
Már nagyjából 30 éve is kísérleteztek tisztán elektromos járművek kifejlesztésével - igaz, akkor még az volt az elgondolás, hogy az autó tetején lévő napelem szolgáltatja majd a szükséges energiát a gépjárműnek. Mivel hatalmas volt a napelem, és jóval kisebb hatékonyságú, mint mai társai, csupán egyetlen személy fért el a járműben, és nem is volt túl gyors.
Futurisztikus elképzelésekben most sincs hiány
A Xpeng nem is olyan rég gyűjtött befektetőket új prodzsektjéhez, a 2024-re beharangozott, könnyűszerkezetes, repülni tudó autóhoz - ami ha megvalósul, komoly feladat elé állítja majd a közlekedés szabályozást, hiszen könnyedén fog tudni váltani a hagyományos úton közlekedés és a repülés közt. Ennek a hibrid közlekedésnek a tömeges elterjedésével pedig létrejöhetne a repkedő járművektől hemzsegő, a már a 20. század elején elképzelt városkép.
Az elektromos autók terjedése hazánkban is látványos
Bár több modell még mindig inkább státusz szimbólumként szolgál, hiszen annyira drága, hogy egy átlagos ember nem engedheti meg magának, mégis észlelhetően egyre több ember szeretne egy elektromos autó büszke tulajdonosa lenni. Szerencsére egyre több autóvásárló engedheti meg magának ezt a szinte hétköznapivá váló luxust, mivel a nagy verseny és a technológiai fejlődés miatt az árak egyre nyomottabbak.
Bár már 10 évvel ezelőtt is nagy hype övezte a Teslát, akkor még valószínűleg senki sem gondolta volna, hogy Elon Musk merész tervei ilyen gyorsan valósággá válnak.
Mivel a Tesla nyomán több autógyártó is felvette a kesztyűt, igazán nem lehet panaszkodni a kínálatra. A kizárólag elektromos gépjárműveket gyártók mellett sok európai autómárka is piacra dobta a saját fejlesztésű elektromos autóját.
Gazdasági gépjárművek
Talán kevésbé ismert, de vannak gyártók, melyek még régebbóta igyekeznek tisztán elektromos gépjárművek gazdaságossá tételére, csak nem személyautóban érdekeltek, hanem gazdasági gépjárművekben, mint busz, vagy teherautó.
Érdekes módon ezeket a cégeket a befektetők annyira nem karolták még fel, így kisebb is a hírverés körülöttük annak ellenére, hogy a gazdasági gépjárművek a mindennapok során fontosabb szerepet töltenek be, mint a személygépkocsik. Például a mezőgazdasági gépeknél is megjelentek pár éve az elektromos járművek, amik elterjedésével még tisztábbá válhatnak majd az élelmiszerek is, hiszen a feldolgozott növényekben már nem lesz benne a kipufogógáz maradványa.
Klímaváltozás van, sajnos nem kérdés
Bár tény, hogy a belső égésű motorok adta életérzést sosem fogja tudni visszaadni egy villanyautó, de a klímaváltozást tagadók is lassacskán kénytelenek lesznek belátni, hogy érdemes lesz karbonsemleges alternatívára váltani.
Mivel egyre kevesebb a kőolaj és a földgáz, és a vegyiparban nagyon sok anyag előállításához még mindig nélkülözhetetlen alapanyag mindkettő, így célszerű takarékoskodni velük annak érdekében, hogy kitartson addig a készlet belőlük, amíg ki nem dolgozzák minden iparágban a helyettesítő alapanyagokat.
Ráadásul nem nehéz belátni, hogy a belső égésű, hagyományos gépjárművek nagyon szennyezik a levegőt. Elég csak egy nagyobb vidéki városban csúcsidőben mozogni, hogy ezt érezzük. A nagyvárosi életforma pedig szinte elképzelhetetlen jelenleg a szmog nélkül, ami súlyos légúti problémák forrása.
Hosszú utakra melyik a jobb?
Tény, hogy a hatalmas távolságok megtételére, és a szélsőséges időjárási viszonyok közt való közlekedésre még mindig inkább a hagyományos gépjárművek adják a választ, de reméljük, pár éven belül elterjednek majd azok az elektromos gépjárművek is, melyek nem kizárólag a városias közlekedést fogják szolgálni.
Mégis mi lehet vonzó egy elektromos autóban?
A környezetkímélő tényezők mellett persze több vonzó tulajdonsággal is bírnak az elektromos autók.
Eleve egyszerűbb vezetni őket az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével lenyűgöző biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. (Pl. a Tesla és a Nio önvezető rendszerét bemutató filmet is megnézhetjük a youtube-on.)
Sokaknak az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra.
Az elektromos autók szépséghibája
Az elektromos autók kritikusai általában egy konkrét problémába szoktak belekapaszkodni: az akkumulátor töltési idejébe.
Hiszen a villanyautók elterjedésének a legnagyobb akadálya maga az akkumulátor, illetve annak töltése jelenti - azonban az elmúlt pár évben több akadályt is leküzdöttek már ezen a téren is a fejlesztők.
Stratégiák
Több stratégia létezik, és nemsoká ki is fog derülni, hogy hosszútávon melyik bizonyul életképesnek.
Míg pl. a Tesla a szerteágazó töltőállomás hálózat kiépítését vetítette előre már nagyjából 10 éve is, addig a Nio stratégiája teljesen eltérő: akkumulátor cserepontok hálózatát akarja kiépíteni. Mivel egy akkumulátor cseréjét csupán 8 perc alatt is meg lehet oldani, vonzóbb opció lehet, mint a saját akkumulátor töltésére várni akár egy fél órán át - ami persze a jövőben várhatóan rövidebb időt vesz majd igénybe.
Az akkumulátor, mint veszélyes hulladék
Másik nagy kihívása az iparágnak az akkumulátorok feldolgozása. Sokáig vita tárgyát képezte, hogy vajon valóban környezetkímélőbb-e egy villanyautó, mint robbanómotoros társa, hiszen az akkumulátorok kiemelten veszélyes hulladéknak számítanak, ráadásul jelenleg az elektromos áram nagyját sajnos még nem környezetkímélő módon állítják elő.
Viszont a napelemek és a szélerőművek térhódításával az utóbbi probléma remélhetőleg a közeli jövőben megoldódik, és valóban sokkal környezetbarátabb lesz egy villanyautó, mint egy hagyományos gépjármű.
Természetesen, ha valaki igazán a környezettudatos életmód mellett teszi le a voksát, ha csak teheti, gyalog, biciklivel illetve a tömegközlekedést igénybe véve intézi a dolgait, és csak indokolt esetben ül autóba, és akkor sem egyedül.
De mindenki tudja, hogy nincs is jobb annál, mint amikor az ember egybeolvad a tökéletes kocsival, és csak száguld a sima úton!
Cikkünket nemsoká folytatjuk!
Frissítés dátuma: 2021.11.10.