Kártérítés vadgázolás után - van-e rá esélyünk?

A többséget biztos nem érdekli különösebben, hogy milyen gyakori hazánkban tavasszal és ősszel a vaddisznó gázolás. Viszont ha a saját autója elé ugrik egy termetes példány, már jó eséllyel hálát ad a szerencséjének, ha nem kell kutakodnia a “Kártérítés vadgázolás után” című, népszerű témában. 

Bárki logikusnak gondolná, hogy vadgázolás bejelentése után mi sem természetesebb, mint hogy térítik az autójában történt kárt. 

Na, de kinek is kellene fizetnie ha pl. egy vaddisznó gázolás miatt behorpad az autónk ajtaja? 

A vaddisznó gázolás előtt sem fizetett volna az autónk miatt… Tehát a vadásztársaság lesz a másik fél?! 

Igen ám, de a helyzet nem ilyen egyszerű.

Sokszor elhúzódó pereskedés során sem sikerül téríttetni az anyagi kárt.

Vagy nem is kell pereskednie?

Egyáltalán: kötelező egy elütött állat bejelentése, vagy csak elég, ha eltüntetjük a nyomokat?

Vigyázzon autójára, kössön vadgázolás CASCO-t!

A vadgázolás bejelentése

Bár egy fácán vagy egy nyúl nem tud több millió forintos sérülést okozni az autón, egy elütött szarvas bejelentése mellett már garantáltan kardoskodni fog az autó tulajdonosa, még akkor is, ha a mentőben fekszik - hiszen akár totálkáros is lehet szeretett gépkocsija.

Egy elütött állat bejelentése ráadásul kötelező, mivel az minden esetben a vadásztársaság tulajdonát képezi. És igen nagy bajban vagyunk vadgázolás CASCO nélkül, ha egy gyönyörű, több millió forintos eszmei értékű elütött szarvas bejelentése a feladatunk.

Mivel a vadásztársaságot hatalmas kár érte egy ilyen nagy értékű állat elvesztésekor, a kártérítés vadgázolás után bizony nem csak az autóst, de a vadásztársaságot is foglalkoztathatja majd.

A vadgázolás bejelentése során mindig igénybe kell venni a rendőrség segítségét, hiszen a rendőr lesz az, aki értesíti a helyileg illetékes vadásztársaságot, és rögzíti a baleset körülményeit.

A vadgázolás bejelentése során jegyzőkönyvet vesznek fel arról, hogy szabályosan vezetett-e az autóvezető, milyen volt a gépjármű műszaki állapota, illetve az elütött állat bejelentése is megtörténik, fotókkal dokumentálva.

Fontos, hogy ha az elütött állat bejelentése előtt vagy közben kiderülne, hogy az állat még él, ne közelítsük meg! Egy vaddisznó gázolás okozta sérülés nélkül is elég ingerlékeny tud lenni, de zavarodott, sérült állapotban nagyon veszélyes lehet!
(Jó észben tartani, hogy ha az elütött állat él, és/vagy védett, vagy nem vadászható, az állam tulajdonát képezi, így a vadásztársaság semmilyen felelősséggel nem tartozik a balesetért.)

Lehetséges-e a vadgázolás megelőzése?

A vadgázolás megelőzése egyébként nem is olyan egyszerű, mint az ember hinné. Hiába vezetünk óvatosan - akár 20 km/h-val ! -, mert figyelembe vettük vadgázolás megelőzése érdekében kirakott vadveszély táblát, ha a vad féktávolságon belül ugrik elénk, szinte esélyünk sincs időben megállni. És az ijedt vad akár az álló autóba is belefuthat. Ráadásul szürkülettől pirkadatig mozognak leggyakrabban az állatok, amikor egyébként is kihívássá válik a biztonságos autóvezetés még száraz időben is.

Vadgázolás CASCO-val, vagy anélkül érdemesebb vezetni?

Felmerülhet a kérdés, hogy lehet-e egyáltalán tenni valamit a vadgázolás megelőzése, vagy a kár enyhítése érdekében?
A válasz: teljeskörű CASCO (mivel a legtöbb biztosítónál töréskárnak minősül egy ilyen eset), vagy ha kevesebb biztosítási díjat szeretnénk fizetni, vadgázolás CASCO kötése.

Jelenleg a vadgázolás CASCO megkötése a legegyszerűbb módja annak, hogy pereskedés nélkül és - ami még fontosabb! - garantáltan megfizesse valaki a vadgázolás miatti kárunkat. 

És mi van az autós kártérítési igényével vadgázolás CASCO hiányában?
A rossz hír: alapvetően nem jár az autóvezető számára kártérítés vadgázolás után.
Miért is nem?
Azért, mert a kötelező gépjármű felelősség biztosítás kizárólag két gépjármű ütközésekor fellépő károkért fizet. Márpedig egy vadgázolás bejelentése során csupán négy érintettet említhetünk: 

  • az elütött állat, 
  • az autóvezető, 
  • a vadásztársaság, és 
  • a közútkezelő.

A Ptk. szerint ilyen esetben ha egymásnak okoznak kárt a felek, akkor felelősségük arányában kötelesek a másiknak okozott kárt megtéríteni. Ha nem lehet dűlőre jutni, hogy kinek a felelőssége a baleset, általában minden fél maga viseli a kárát.

Kártérítés vadgázolás után: pereskedve mégis van esély?

A jelenlegi bírósági gyakorlat szerint csak akkor lehet esélyes a kártérítés vadgázolás után az autóvezető számára, ha a baleset a vadveszélyt jelző tábla hatályán kívül történt, ami a tábla utáni kereszteződésig tart, vagy ameddig a kiegészítő tábla jelöli.

Ha a vadásztársaság területe mellett nincs kihelyezve vadveszélyt jelző tábla, akkor van - egy díjnyertes-gyanú trófeával rendelkező, de általunk elütött szarvas bejelentése ellenére is - egy csipetnyi okunk reménykedni bármiféle kártérítésben.

Ha perre kerül sor, még vizsgálhatják a vadásztársaság működését is (vadgazdálkodás, etető távolsága az úttól, vadászati hajtás). 

Csak akkor lehetünk rendkívül optimisták a vadgázolás bejelentése után, ha a baleset vadvédelmi kerítéssel határolt autópályán vagy autóúton történt, vagy ha elképesztően sűrű útmenti növényzet közül ugrott elénk a vad - ilyenkor szinte minden esetben a közútkezelő tehető felelőssé.

Azonban akármennyire is van remény a kár kifizettetésére, az esélye, hogy pénzt látunk, csak csekély.
Ha meg akarjuk óvni magunkat a felesleges és szinte behajthatatlan anyagi kártól, jobban tesszük, ha megyünk, és kötünk vadgázolás CASCO-t.

Frissítés dátuma: 2021.10.15.